بررسی IOS 10 : با مزه و کاربردی تر از همیشه - تکفارس 
بررسی IOS 10 : با مزه و کاربردی تر از همیشه - تکفارس 

بررسی IOS 10 : با مزه و کاربردی تر از همیشه

سعید مزارعی
۲۱ شهریور ۱۳۹۵ - 22:12
بررسی IOS 10 : با مزه و کاربردی تر از همیشه - تکفارس 

آن ها آن را پیشرفته ترین سیستم عامل موبایل خطاب می کنند. علاوه بر این محبوبترین است و از روزی که منتشر شده است تا کنون بر روی ۱ میلیارد و ۳۰۰ میلیون گوشی موبایل و تبلت نصب شده است. در این سال ها بیش از ۲ میلیون اپلیکیشن برای آن ساخته شده است و قابل پیش بینی است که این رقم در آینده نیز افزایش خواهد یافت. ما داریم درباره ی سیسم عامل IOS ساخت شرکت اپل حرف می زنیم و آخرین نسخه ی آن قرار است بزرگ ترین آن نیز باشد.

این اولین باری نیست که سیستم عامل IOS را به صورت عمیق بررسی می کنیم. این سیستم عامل از ماه جون تا کنون به صورت آزمایشی و نسخه ی اولیه در دسترس است و همان موقع آن را بررسی کردیم. امروز اما بالاخره نسخه ی نهایی سیستم عامل IOS 10 همان سیستم عاملی که قرار است تمام گوشی های آیفون و تبلت های شرکت اپل آن را در روز ۱۳ سپتامبر یعنی ۲ روز دیگر دریافت کنند در اختیار ما قرار گرفت. این جا به بررسی این سیستم عامل پرداخته ایم با تکفارس همراه باشید:

قفل صفحه

دقیقا از لحظه ای که این سیستم عامل را نصب کنید، IOS  احساس متفاوتی را به شما می دهد. آشنا ، در عین حال متفاوت، با تغییرات ناگهانی و ترفند های جدید که همه ی ما مجبور به استفاده از آن ها هستیم.

قفل صفحه برای مثال، از جمله بزرگترین و واضح ترین باز طراحی در تاریخ این سیستم عامل است. به صورت کاملا شگفت آوری دیگر خبری از “کشیدن برای باز کردن قفل صفحه” نیست. در عوض شما صفحه نمایش را روشن می کنید و با فشار دادن دکمه ی خانه به صفحه ی خانه می روید. از بین بردن یک ویژگی که جز علامت های تجاری این سیستم عامل به حساب می آمد در ابتدا بسیار عجیب به نظر می رسد و حذف آن بسیاری از کاربران آیفون را نا امید می کند. اما قربانی کردن این ویژگی به منظور طراحی یک صفحه نمایش کاراتر صورت گرفته است. اکنون کشیدن به سمت راست برای دسترسی سریع به ویجت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

صحبت در مورد قفل صفحه نمایش این سیستم عامل توسط دارندگان گوشی های آیفون ۶s و ۶s پلاس مطمئنا از سرعت بالای اسکنر اثر انگشت در این گوشی ها خواهد بود. این می تواند به عنوان یک راه بیش از حد سریع در نظر گرفته شود- فشردن کلید خانه باعث باز شدن قفل گوشی در همان لحظه فرصت یک نگاه کوتاه به اعلان های گوشی خود را از ما می گیرد. برای اصلاح این، IOS 10 صفحه نمایش گوشی را به محض اینکه ما گوشی خود را بالا بیاوریم روشن می کند. این باعث می شود که ما بدون فشردن حتی یک کلید به اعلان های خود دسترسی پیدا کنیم. در کل این یک قابلیت شسته رفته در هنگام تجربه ی قفل صفحه نمایش است، هر چند که ما اعتقاد داریم که می توانست بهتر نیز اجرا شود. گوشی تنها در صورتی که ما آن را به صورت عمودی نگه داریم روشن می شود، مانند اینکه آن را در دستان خود فشار دهیم. همچنین صفحه نمایش گوشی به ندرت هنگامی که بر روی میزی برای مثال قرار داشته باشد و ما آن را کج کنیم روشن می شود- برای مثال هنگامی که گوشی در حال شارژ شدن است.

ios-10-auto-wake-screen

روشن است که این روشن شدن بر اثر جا به جایی تنها برای گوشی های آیفون ۶s انجام می شود. گوشی های آیفون ۶ و مدل های قدیمی تر از این ویژگی پشتیبانی نمی کنند و این ویژگی ها از طریق پردازنده های M9 و یا مدل های بهتر از آن ارائه می شود. ضمنا اگر شما از این ویژگی ها خوشتان نمی آید می توانید از طریق تنظیمات صفحه نمایش آن ها را غیر فعال کنید.

ترفند دیگری که باید به آن اشاره کنیم مربوط به میانبر جدید دوربین است. کشیدن به سمت چپ در هر نقطه از قفل صفحه نمایش ما را سریعا به اپلیکیشن دوربین می برد و این بدین معنی است که دیگر به آن دکمه ی باریک در کنار گوشی نیاز نداریم.

یک صفحه ی خانه ی جدید برای همه ی ویجت های شما

همانگونه که در بالا هم ذکر کردیم کشیدن صفحه برای باز شدن گوشی از IOS 10 حذف شده است. در عوض کشیدن صفحه به سمت راست در قفل صفحه نمایش ما را به یک صفحه با ابزارهای ما می برد که در یک لیست عمودی مرتب شده اند و همراه با آن ها یک نوار جست و جوی سریع به طور دائم بالای آن ها قرار دارد. همچنین یک کشیدن مشابه در صفحه ی خانه ی IOS 10 کار می کند اگر شما به دنبال دیدن صفحه ی اول اپلیکیشن های خود هستید. چه آن را دوست داشته باشیم یا نه، این شکلی است که ابزار ها و چیزها در IOS 10 قرار گرفته اند. در همین حال پنل اعلان ها که باید آن را به پایین بکشید اکنون تنها یک پنل با همه ی اعلان ها شما است و چیز بیشتری به آن اضافه نشده است.

ما هنوز مطمئن نیستیم که چه احساسی به اضافه شدن ابزارها و چیزها به قفل صفحه نمایش داریم. به نظر می رسد که یک پیچیدگی غیر ضروری است که اندروید سال ها است که آن را کنار گذاشته است. از سوی دیگر ، اجرای ویجت ها بر روی قفل صفحه نمایش اندروید هرگز جز زیباترین ها نبود ، در حالی که اجرای آن بر روی IOS 10 ساده تر شده است که این امیدوار کننده است. کسانی که از ویجت های IOS استفاده می کنند ممکن است این روش را که تنها با یک کشیدن با این ویجت ها فاصله دارند را راحت تر تلقی کنند. چه کسی می داند شاید این پنل ویجت های جدید کاربران بیشتری را به خود جذب کند.

تاچ ۳ بعدی کاراتر از همیشه

اپل تاچ ۳ بعدی را برای گوشی آیفون ۶s به ارمغان آورد تا این گوشی را از سایر گوشی ها متمایز سازد اما خیلی خوب از توانایی های این خلاقیت خود بهره نبرد. با سیستم عامل IOS 10 تاچ سه بعدی گوشی های آیفون ۶s کاربردی تر خواهد شد. این تنها به خاطر اینکه تعداد زیادی میانبر جدید برای اپلیکیشن ها اضافه شده است نیست- تنظیمات اپلیکیشن حالا دسترسی سریع به کنترل های داده ما فراهم می آورد، برای مثال اپلیکیشن گوشی دیدن لیست تماس های اخیر یا جست و جوی یک مخاطب خاص را به ما پیشنهاد می دهد. در IOS 10 تاچ ۳ بعدی بر روی یک اپلیکیشن لیست ویجت ها را نشان می دهد که اگر در دسترس باشند می اند در بسیاری از موقعیت ها بسیار راحت باشد. چند مثال را ذکر می کنیم ، لیست های تماس مخاطبان مورد علاقه ، آب و هوا وضعیت کنونی را نشان می دهند، فعالیت ها میزان فعالیت روزانه ما را نشان می دهد و تقویم هم یک نگاه گذرا از جلسات را در اختیار ما قرار می دهند- همه ی این ها بدون نیاز به باز کردن این اپلیکیشن ها فراهم می شود. این نوآوری کاربردی که به بهترین شکل اجرا شده است. هنوز هم ما نمی توانیم از این حقیقت که پنل جدید ویجت ها که در بالا آن ها را برجسته کردیم باعث می شود تا باز کردن ویجت ها با تاچ ۳ بعدی تا حد زیادی بی استفاده شود.

مرتب کردن مرکز کنترل

در موضوع تاچ ۳ بعدی یکی از ویژگی هایی که اکنون پخته شده است به بخش مرکز کنترل می رود. برای مثال فشار زیاد بر روی چراغ قوه سه درجه از روشنایی را به شما پیشنهاد می دهد و تایمر یک تعداد از دوره های از پیش تعیین شده ی رایج را به ما پیشنهاد می دهد. خود پنل هم از نو دوباره سازماندهی شده است و در نتیجه کمی کمتر شلوغ به نظر می رسد. کنترل های موسیقی ما اکنون در تب اختصاصی خود به همراه تعدادی اتاق برای دکمه ها ، یک نوار پیشرفت و نشان دادن پوستر موسیقی قرار داده شده اند.

منبع : phoneArena

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.