بررسی تخصصی لپ تاپ Microsoft Surface Book - تکفارس 
بررسی تخصصی لپ تاپ Microsoft Surface Book - تکفارس 

بررسی تخصصی لپ تاپ Microsoft Surface Book

محمد حسن موسوی
۵ بهمن ۱۳۹۴ - 18:42
بررسی تخصصی لپ تاپ Microsoft Surface Book - تکفارس 

لپ تاپ Surface Book یکی از جذاب ترین محصولاتی است که کمپانی مایکروسافت تا به حال عرضه کرده است.این اولین تجربه ردموندی ها در ساخت لپ تاپ می باشد و با این حال باید اعتراف کرد که حاصل کار، بسیار فراتر از حد انتظار است.با تِک فارس در بررسی تخصصی Surface Book همراه باشید…

 

SurfaceBookS-15

Surface Book از ساخت بسیار مرغوبی برخوردار است.برای مثال می توان به پایه صفحه کلید اشاره کرد که بر خلاف لپ تاپ های دیگر کاملا محکم و استوار می باشد.زمانی که دو قسمت این لپ تاپ بهم متصل باشد، Surface Book کاملا شبیه یک لپ تاپ است و زمانی که با فشردن یک دکمه کوچک آن ها را از هم جدا می کنیم، صفحه نمایش به عنوان یک تبلت تمام عیار عمل می کند.از آنجایی که Surface Book یک دستگاه هیبریدی‌ است که می خواهد سنت شکنی کند، از بهترین قطعات برای ساخت آن استفاده شده است.تمام مدل ها این لپ تاپ از پردازنده قدرتمند Skylake اینتل بهره می برند.۸ تا ۱۶ گیگابایت حافظه رم و ۱۲۸GB تا ۱TB هارد (بسته به انتخاب مشتری) قابل انتخاب است.هم چنین در مدل های بالاتر این لپ تاپ از پردازنده های گرافیکی قدرتمند Nvidia که (به طور اختصاصی برای آن ساخته شده اند) استفاده شده است.

با اینکه Surface Book صفحه نمایش ۱۳٫۵ اینچی دارد ولی با به کار بردن نسبت عجیب ۳:۲ ،این لپ تاپ از سایر رقبای خود بلندتر و بزرگتر است.یکی دیگر از ویژگی های قابل توجه Surface Book لولای بسیار قوی آن است که به آن قابلیت چرخش ۱۳۰ درجه می دهد.توجه داشته باشید که تیم مایکروسافت باید لولا را طوری می ساخت که صفحه نمایش سنگین لپ تاپ را در تمام حالات ثابت نگه دارد.راه حل آن ها برای حل این مشکل لولای کرکره‌ای بود که به بهترین نحوه ممکن و با کمترین لرزش، عمل می کند.ولی نکته منفی این لولا که مطمئنا بسیاری از کاربران را آزار خواهد داد، بسته نشدن لپ تاپ به طور کامل است ( که در عکس بالا قابل مشاهده است).هر چند این ایرادی محسوب نمی گردد ولی اگر لپ تاپ به طور کامل بسته می شد، خیلی بهتر بود.

دلیل سنگین بودن Surface Book استفاده از قطعات و مواد مرغوب در ساخت آن است که حس پریمیوم بودن را کاملا ادا می کند.فلز منیزیم مات که در ساخت سطح خارجی لپ تاپ به کار رفته هم عالی به چشم می آید و هم لمس کردن بدنه آن، احساس زایدالوصفی به کاربر می دهد.که البته برای تجربه این احساسات خوب باید قیمت خوبی هم در مقابل بپردازید!

SurfaceBookS-20

به دلیل سنگین بودن صفحه نمایش Surface Book ،در حالت تبلت استفاده دو دستی با سختی انجام می گیرد و بهتر آن رو روی پایتان و یا رو یک سطج صاف قرار دهید.یکی دیگر از خوبی های Surface Book ،باریک بودن آن با توجه به سخت افزار قدرتمندش است. (در حدود ۸٫۵ میلی متر).در هر ۴ طرف Surface Book هواکش های کوچکی قرار دارند تا به پردازنده قدرتمند این لپ تاپ اجازه نفس کشیدن داده شود.هم چنین در مدل های قوی تر در پایین لولا هواکشی برای کارت گرافیک حرفه ای Nvidia تعبیه شده است.

Surface Book (مانند بسیاری از لپ تاپ های باریک) پورت ها و اتصالات محدودی دارد: در لبه سمت راست صفحه‌ی نمایش جک ۳٫۵ صدا و دکمه های کنترل ولوم قرا گرفته است.پورت های SD و Display به همراه دو پورت USB 3.0 نیز روی داک کیبورد تعبیه شده اند.البته باید توجه داشت که در حالت تبلت شما فقط جک ۳٫۵ صدا را در اختیار خواهید داشت که ممکن برای بعضی کاربران مشکل ایجاد کند.

نکته دیگری که باعث می شود شما هیبریدی بودن لپ تاپ رو به خوبی حس کنید، نحوه اتصال صفحه نمایش به کیبورد است.این مکانیسم اتصال، شامل دو بخش آهن ربا و یک قفل فیزیکی محکم است و شما برای جدا کردن تبلت، باید گزینه مربوطه را در ویندوز انتخاب کرده و یا از دکمه فیزیکی روی کیبورد استفاده نمایید.این روش هرچند دسترسی به تبلت را با کندی مواجه می کند اما درعوض بسیار امن و قابل اطمینان می باشد.

برای Surface Book دو دوربین تبعیه شده است.دوربین پشتی ۸ مگاپییکسل است و از کیفیت متوسطی برخوردار می باشد. دوربین جلو ۵ مگاپیکسلی می باشد اما به سنسور Windows Hello مجهز شده که قابلیتی بسیار جالب توجه است.

صفحه نمایش ، کیبورد و تاچ پد

SurfaceBookS-23

Surface Book صفحه نمایشی ۱۳٫۵ اینچی دارد که رزولوشن آن ۳۰۰۰ در ۲۰۰۰ پیکسل با نسبت تصویر ۳ به ۲ و تراکم ۲۶۷ پیکسل در اینچ می باشد.شاید روی کاغذ صفحه نمایش بلند زیاد جالب به نظر نیاید اما باید توجه داشت که Surface Book لپ تاپی کاربردی است نه مالتی مدیا.در استفاده ی نرم افزاری صفحه نمایش بلند کاملا به کار می آید ولی در مشاهده فیلم فضای سیاه بالا و پایین صفحه کمی بیشتر از حالت عادی است که تا حدودی باعث ایجاد احساس ناخوشایندی در کاربر می گردد.زمانی که تنظیمات صفحه نمایش روی پیش فرض هستند دکستاپ عادی به نظر می آید ولی اپلیکیشن های پیش فرض در حالت تمام صفحه زیاد جالب نیستند.

میزان روشنایی صفحه نمایش عالی است و متن ها و تصاویر بسیار واضح نمایش داده می شوند.کنتراست نیز در سطح مطلوبی قرار دارد و زاوایای دید با توجه به LCD بودن صفحه نمایش، کاملا رضایت بخش می باشند.رنگ ها نیز زنده و پویا هستند و در کل می توان گفت که صفحه نمایش Surface Book استفاده از آن را بسیار لذت بخش نموده است.

در اولین لمس، کبیورد جزیره ای Surface Book ممکن است کمی خمیر مانند به نظر بیاید، اما بعدا به آن عادت خواهید کرد.سایز دکمه ها به جز جهت های (بالا،پایین،چپ،راست) مناسب است و به کاربران اجازه تایپ سریع و دقیق را می دهد.

تاچ پد لپ تاپ زیر کیبورد و در وسط قرار گرفته است که مکان خیلی مناسبی نمی باشد ولی جنس تاچ پد عالی است و انگشتان کاربر به راحتی روی آن حرکت می کند.در کل اگر مکان قرار گیری تاچ پد بهتر انتخاب شده بود می توانست به یکی از نکات قوت این لپ تاپ تبدیل شود.

سخت افزار و باتری

SurfaceBookS-24

Surface Book لپ تاپی قدرتمند مجهز به آخرین مدل پردازنده اینتل (Skylake) است. مدل های Core i5 لپ تاپ، رم ۸ گیگابایتی و قدرت پردازشی ۲٫۴GHz (که تا ۳٫۰GHz نیز افزایش می یابد) را دارند.این مدل نیز از کارت گرافیک Intel HD 520 بهره می برد و حافظه پنهان آن (Cache) مقدار ۳ مگابایت ازنوع L3 می باشد.حافظه داخلی نیز بین ۱۲۸ تا ۲۵۶ گیگابایت می باشد.

اما اگر به سرعت و قدرت بیشتری نیاز دارید، مدل Core i7 این لپ تاپ (با قدرت پردازشی ۲٫۴GHz که تا ۳٫۶GHz قابل افزایش است) مخصوص شماست.البته این مدل علاوه بر کارت گرافیک Intel HD 520 از یک کارت Nvidia اختصاصی با یک گیگابایت رم GDDR5 نیز در قسمت کیبورد دارد.

با این که کارت گرافیک Nvidia قدرت رندرینگ مضاعفی به این لپ تاپ می دهد، باید توجه داشته باشید که در حالت تبلت از نمی توانید از این کارت گرافیک بهره ببرید.مایکروسافت مدل کارت گرافیک را اعلام نکرده است ولی از مشخصات فنی که در تست ها به دست آمده، نتیجه گرفته شده است که قدرت آن در حد (و کمی هم بیشتر) کارت گرافیک Nvidia GeForce 940M است.

لپ تاپ Surface Book در ۶ پیکر بندی عرضه شده است :

  1. Core i5-6300U – ۸ GB RAM – ۱۲۸ GB SSD – $1499
  2. Core i5-6300U – ۸ GB RAM – ۲۵۶ GB SSD – $1699
  3. Core i5-6300U – GeForce 940M – 8 GB RAM – ۲۵۶ GB SSD – $1899
  4. Core i7-6600U – GeForce 940M – 8 GB RAM – ۲۵۶ GB SSD – $2099
  5. Core i7-6600U – GeForce 940M – 16 GB RAM – ۵۱۲ GB SSD – $2699
  6. Core i7-6600U – GeForce 940M – 16 GB RAM – ۱ TB SSD – $3199

در انجام این بررسی از مدل شماره ۵ استفاده شده است.

در پر سرعت بودن Surface Book شکی وجود ندارد ولی رقبای زیادی هم برای این لپ تاپ در سایز ۱۳٫۵ وجود ندارد و می توان آن را قوی ترین لپ تاپ ۱۳٫۵ اینچی حال حاضر نامید.با این سخت افزار قدرتمند، Surface Book کار های عادی و روزانه مثل وبگردی ، تماشای ویدئو و کار با آفیس را به معنای واقعی کلمه نابود می کند(!).

اگر شما فقط استفاده روزمره دارید مدل شماره ۱ و ۲ مناسب شماست و عالی عمل خواهد کرد.

البته اگر گیمر هستید یا استفاده ی حرفه ای از برنامه های رندرینگ و فوتوشاپ و … دارید، مدل های ۳،۴،۵ و ۶ را باید برحسب بودجه خود انتخاب کنید.

استفاده از Adobe Premiere Pro و AutoCAD در این لپ تاپ به بهترین نحو ممکن صورت می گیرد ولی اگر شما بخواهید انکود ویدئو انجام بدهید، نا امید خواهید شد.البته این لپ تاپ می تواند ویدئو های ۱۰۸۰p را به راحتی ویرایش کند.

و در آخر باید گفت که Surface Book جای یک کامپیوتر پر سرعت را نمی گیرد و بیشتر مناسب نرم افزار های کاری که قبلا به آن ها اشاره کردیم است.

باتری Surface Book از دو قسمت تشکیل شده است. باتری اصلی از نوع لیتیوم پلیمری ۱۸Wh است که در تبلت دستگاه قرار گرفته و باتری دوم هم از نوع لیتیوم پلیمری ۵۱Wh است که در قسمت داخلی بدنه نصب شده است.عمر باتری تبلت به تنهایی زیاد جالب نیست و پس از چند ساعت وبگردی باید آن را سر جایش برگردانید.

با این حال عمر باتری لپ تاپ بسیار رضایت بخش می باشد.با استفاده سنگین از لپ تاپ شارژ باتری ۸ تا ۱۰ ساعت دوام می آورد که تحسین برانگیز است.گزارش هایی از کاربران در مورد کمتر بودن عمر باتری در مدل های Core i7 وجود دارد ولی هنوز هم باید گفت که این عمر باتری تحسین برانگیز است.

تست های سخت افزاری (بنچمارک ها) :

سیستم تست شده در این بنچ مارک ها مجهز به : Core i7-6600U و ۱۶ GB رم و ۵۱۲ GB حافظه داخلی Samsung NVMe SSD و کارت گرافیک Nvidia GeForce 940M بوده است.

تست سرعت کارکرد چند هسته ای پردازنده:

SurfaceBookChart-3

تست سرعت باز کردن فایل های فشرده با WinRAR :

SurfaceBookChart-5

تست سرعت انکود ویدئو های H.264 :

SurfaceBookChart-6

تست پهنای باند رم :

  SurfaceBookChart-4

تست های کارکرد کارت گرافیک (۳D Mark) :

SurfaceBookChart-1 SurfaceBookChart-2

تست های گیمینگ :

SurfaceBookChart-9 SurfaceBookChart-10 SurfaceBookChart-11 SurfaceBookChart-12

تست های سرعت خواندن و کپی کردن اطلاعات روی حافظه داخلی :

SurfaceBookChart-8SurfaceBookChart-7

با توجه به بنچ مارک های بالا باید گفت که رم این لپ تاپ عالی،گرافیک آن بسیار خوب و پردازنده آن قوی است.هم چنین حافطه داخلی آن سرعت بالایی دارد.اما اگر از آن دسته گیمر هایی هستید که می خواهند بازی را با بهترین تنظیمات ممکن انجام دهند، Surface Book انتخاب چندان مناسبی نیست.ناگفته نماند که این لپ تاپ بازی ها را با تنظیمات متوسط، روی فریم ریت بسیار خوبی اجرا می کند. 

نکات مثبت :

  • خوش ساخت و خاص بودن طراحی لپ تاپ
  • سخت افزار قوی
  • عمر طولانی باتری لپ تاپ
  • کارکرد عالی قلم دیجیتال
  • وضوح تصویر عالی
  • کیبورد و تاچ پد بسیار خوب

نکات منفی :

  • عمر کم باتری در حالت تبلت
  • وزن سنگین نسبت به سایر رقبا
  • قیمت بالای مدل های قوی تر
  • بسته نشدن لپ تاپ به طور کامل

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.