تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش اول) - تکفارس 
تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش اول) - تکفارس 

تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش اول)

پدرام علی نیا
۱۹ آبان ۱۳۹۴ - 23:06
تاریخچه سیستم عامل ویندوز – از دستورات سخت تا لمس آیکون‎ها(بخش اول) - تکفارس 

تصورکنید هم اکنون در دهه ۱۹۷۰ هستید، در سرکارتان و نیاز به یکی کپی از یک متن دارید، باید منتظر تایپیست مخصوص دفتر با آن ماشین‌های تایپ پرسروصدا باشید. کمتر کسی در مورد میکروکامپیوترها چیزی شنیده است، اما دو جوان دیوانه‌ی کامپیوتر یعنی بیل گیتس و پاول آلن این کامپیوترهای شخصی را راهی بسوی آینده می‌بینند.

در ۱۹۷۵ گیتس و آلن شرکتی بنام مایکروسافت را بنا کردند. مانند خیلی دیگر از استارت آپ ها مایکروسافت ابتدا کوچک بود اما دید بسیار بزرگی داشت. بر روی هر میزی و در هر خانه ای یک کامپیوتر. در طی سال های بعد مایکروسافت شروع به تغییر نحوه‌ی کارکردن ما کرد.

ظهور MS-DOS

در ژوئن ۱۹۸۰ گیتس و آلن همکلاسی گیتس در دانشگاه هاروارد یعنی استیو بالمر را استخدام کردند تا در مدیریت شرکت به آنان کمک کند. در ماه بعد IBM به مایکروسافت در مورد پروژه‌ای با نام کد “شطرنج” نزدیک شد. در پاسخ مایکروسافت برروی یک سیستم عامل جدید تمرکز کرد. نرم افزاری که سخت افزارهای کامپیوتر را راه اندازی و مدیریت می‌کند همچنین مانند پلی بین نرم افزارهای دیگر مثلا یک ویرایشگر متن و سخت افزار کامپیوتر قرار می‌گیرد. این نرم افزار پایه ای است که نرم افزارهای کامپیوتری برروی آن قابل اجراست. آن‏ها نام MS-DOS را برروی سیستم عامل جدید خود نهادند.

زمانیکه کامپیوترهای IBM با سیستم عامل MS-DOS در سال ۱۹۸۱ عرضه شدند، بطورکلی زبانی جدید در میان عام به وجود آوردند. نوشتن C: و دستورات مختلفی پس از آن به یکی از کارهای روزمره افراد تبدیل شده بود. مردم کلید بک اسلش(\) را یافتند. MS-DOS موثر و کاربردی بود اما خب سختی های بسیاری برای فهم در بین مردم داشت. باید حتما راه بهتری برای ساخت یک سیستم عامل باشد!! MS-DOS مخفف Microsoft Disk Operating System است.

 

معرفی Windows 1.0

5fceae54-7b41-47ae-b9ee-2af8b1336fb6_7

مایکروسافت برروی اولین نسخه از یک سیستم عامل جدید کار می‌کند. مدیررابط بعنوان نام کد و بطورکلی نام نهایی این سیستم در نظر گرفته شده است اما ویندوز پیروز می‌شود زیرا به بهترین نحو ممکن جعبه ها و پنجره‌های اجرایی سیستم عامل جدید را معرفی می‌کند.

در ۲۰ نوامبر ۱۹۸۵ دو سال پس از معرفی اولیه، مایکروسافت اولین نسخه ویندوز را تحت عنوان Windows 1.0 عرضه کرد. حالا بجای دستورات MS-DOS کافیست تا نشانگر موس خود را در صفحه حرکت دهید و کلیک کنید و مسیرتان را از میان پنجره ها و کلیدهای مختلف انتخاب کنید. بیل گیتس می‌گوید: این نرم افزار خاص و تکی است که برای کاربران واقعی کامپیوتر طراحی شده است.092e1335-9c7f-43ee-99f9-0846ae915dd7_7

در این سیستم عامل منوهای آبشاری، اسکرول بار، آیکون‏ها، و پنجره‌های پیغام مختلفی که استفاده و یادگیری نرم افزارها را آسان تر می‌کند وجود دارند. شما می‌توانید بین چندین نرم افزار حرکت کنید بدون اینکه نیاز باشد تا هر کدام را ببنید و یا دوباره اجرا کنید. Widnows 1.0 با چندین نرم افزار مختلف درون آن منتشر شد، که شامل مدیر فایل MS-DOS، نرم افزار Paint، نویسنده ویندوز، نوت‌پد، ماشین حساب و یک تقویم، کارت فایل، ساعت تا در مدیریت کارهای روزانه شما را یاری دهد. در این سیستم عامل حتی یک بازی بانام Reversi هم وجود داشت!!

آیا فلاپی دیسک ها را به یاد دارید؟

ویندوز ۱ حداقل به ۲۵۶ کیلوبایت یعنی یک فلاپی دیسک دو طرفه و یک کارت گرافیک نیاز داشت.

Windows 2.0

390936d6-d88e-4cc5-ba6a-fa9adc639f76_7

در ۹ دسامبر ۱۹۸۷ مایکروسافت Windows 2.0 را عرضه کرد، که دارای آیکون‌هایی در دسکتاپ و حافظه‌ای گسترده تر بود. با پشتیبانی بهتر از گرافیک هایی زیبا، در این نسخه این امکان وجود داشت تا پنجره ها را بر روی یکدیگر بکشید، اندازه صفحات را کنترل کنید، و همچنین از میانبرهای صفحه کلید استفاده کنید. در این نسخه توسعه دهندگان برای اولین بار نرم افزارهایی را برای ویندوز طراحی کردند.

ویندوز ۲ برای پردازنده اینتل ۲۸۶ طراحی شده بود، زمانیکه پردازنده اینتل ۳۸۶ عرضه شد، ویندوز به سرعت از ویژگی های خوب این پردازنده استفاده کرد و برای آن عرضه شد. نسخه های متوالی از ویندوز عرضه شد که هرکدام نسبت به قبلی سریع تر، بهتر شده و کاربردهای رایانه‌های شخصی را بیشترمی‏کرد.

d677f780-0082-4e09-8f60-5bc17607dfb0_7

در ۱۹۸۸ مایکروسافت بر اساس فروش های خود به بزرگ‌ترین شرکت نرم افزاری جهان مبدل گشت. کامپیوترها شروع به تبدیل شدن به بخشی از زندگی روزانه بعضی کارمندان در ادارات کردند.

کنترل پنل برای اولین بار در Windows 2.0 ظاهر شد.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.