چگونگی ایجاد پاسوردی مطمئن و حفاظت از آن - تکفارس 
چگونگی ایجاد پاسوردی مطمئن و حفاظت از آن - تکفارس 

چگونگی ایجاد پاسوردی مطمئن و حفاظت از آن

۵ دی ۱۳۹۱ - 01:24
چگونگی ایجاد پاسوردی مطمئن و حفاظت از آن - تکفارس 

چگونگی ایجاد پاسوردی مطمئن و حفاظت از آن

قطعا در دنیای امروزی بدون استفاده از اینترنت نمی توان به تمامی کارها از جمله پرداخت قبوض آب ، برق ، واریز پول و .. رسید ولی با پیشرفت تکنولوژی و هرچه بیشتر الکترونیکی شدن کارها ، هکرها و برنامه های مخرب نیز در حال توسعه هستند و خطرات زیادی برای کاربران و مصرف کننده گان سرویس های اینترنتی بوجود آورده اند.در این مقاله که توسط نویسنده ی مجرب سایت Zdnet.com نوشته شده ،  راه های پیشگیری از سرقت و ساخت یک کلمه ی عبور عالی آشنا خواهید شد.

 

password-security

 

شما با استفاده از کلمات و حروف می توانید پاسورد عالی به وجود بیاورید. به عنوان مثال می توان کلمه ی Alexander را به این صورت نوشت :lex@nder@

همان طور که مشاهده میکنید به جای حرف A ، @ قرار گرفته است.البته باید بدانید اکثر هکرهای حرفه ای با این روش آگاه هستند و در اسامی خود این روش را بکار میگیرند.مثلا ( Gladiator -> Gladiat0r ) .

برای انتخاب یک پاسورد مطمئن و ایمن باید از گام های زیر پیروی کنید :

گام اول : پاسورد خود را طوری انتخاب کنید که بتوانید آن را به خاطر بسپارید.

یک پاسورد متناسب که ترکیبی از حروف،اعداد و کاراکترها است را انتخاب کنید.رمز عبوری که بتوانید به راحتی آن را به خاطر بیاورید .یک پاسورد مطمئن از حداقل کاراکتر نشکیل و ترکیب شده است و بیاد آوردن آن فقط برای صاحب پاسورد آسان و برای دیگران مشکل است.

مثلا فردی برای پاسورد خود عبارت زیر را انتخاب کرده است :

۱۸۷۷۴۳۶۸۱۴۵۵۶۸aseman!8&&$#^!$%%^*A53Man

این فرد که از تکنیک خاصی استفاده کرده است و پاسوردی را انتخاب کرد که هم ترکیبی بود و هم از ۸ کاراکتر بیشتر تشکیل شده بود.همان طور که مشاهده می کنید این فرد از کلمه ی aseman استفاده کرده و سپس اعدادی را تایپ کرده است . این روش ، روش جالبی است مثلا من پاسوردی را با شماره تلفن خودم می سازم که ترکیبی است.ابتدا شماره تلفن خودم را وارد میکنم :

۰۹۳۷۳۱۵۳۱۷۸ (فرضی)

حالا کلید شیفت رو میگیرم و دوباره شماره تلفن رو تایپ میکنم :

*&!#%!#&#()

حالا اگر این دوتا عبارت را کنار هم بگذازیم و یک جا به جایی کوچک هم انجام بدهم،یک پسورد نسبتا مناسب و قوی بوجود میاید.

 

password-hacker

 

دیدید که با کمی جا به جایی و هوش می توان یک پاسورد خوب و عالی بهتر از مثال بالا بدست آورد.شما می توانید از شماره ها و  کلمات دیگری که می شناسید را به عنوان پاسورد انتخاب کرده و تغییرات بالا را در آن اعمال کنید.

 

گام دوم : پاسورد را مانند یک راز در نزد خود نگه بدارید.

نگه داری یک پاسورد مانند نگه داشتن یک راز ،  بسیار مهم است.پاسورد خود را به دوستان تان ندهید،آنرا روی کاغذ ننویسید یا درون یک فایل متنی داخل کامیپوتر سیو نکنید.چون اگر کامپیوتر شما به دلایلی به سرقت برود،احتمال افشای رمز عبور شما نیز بسیار بالا است.همچنین مواظب دادن پاسورد درون سایت ها باشید،بعضی از هکرها توسط برخی از نرم افزارها یا ترفندها اقدام به ارسال ایمیل های دروغین از طریق سایت های ایمیل یا سایت آمازون Amazon یا ای بی Ebay به برخی از افراد می کنند که در آن عنوان می کنند کلمه ی عبور و مشخصات دیگر خود را برای آنان بفرستند.شما باید بدانید که سایت های مذکور و بیشتر سایت های دیگر هیچ گاه درخواست رمز عبور را نخواهند کرد.اگر چنین ایمیلی برای شما ارسال شد آن را حذف یا از پاسخ گویی به آن بپرهیزید.این را هم بدانید که برخی از برنامه های مخرب نیز توانایی سرقت پاسورد را دارا می باشند.اخیرا ویروسی شناخته شد که به ایمیل های کاربران مراجعه میکرد و با ارسال نامه ای درخواستی مبنی بر ارسال تمامی حساب های کاربری ایمیل و پاسوردهای آنان ذکر میکرد و پس از دریافت پاسورد و حساب های کاربری به داخل آن حساب نفوذ میکرد و اطلاعات مهم آن را به سرقت می برد.همچنین نامه ی خود را برای تمامی مخاطبین آن حساب کاربری ارسال میکرد  و آنان را نیز در این بازی وحشتناک شرکت میداد.

 

password-login-computer-online-internet-jpg_103341

 

گام سوم : پاسورد خود را مدیریت کنید .

بهترین روش محافظت از پاسورد آن است که برای هر وب سایت ،یک رمز عبور منحصر به فرد ایجاد کنید.برخی از کاربران برای چندین حساب کاربری یک پاسورد را قرار می دهند و این کار باعث میشود یک هکر به راحتی به دیگر حساب های کاربری دست پیدا کند.همچنین شما می توانید برای حساب هایی که دارای اهمیت بیشتری نسبت به حساب های دیگر هستند،رمز عبور پیچیده تری را ایجاد کنید.همچنین توجه داشته باشید طی هر مدت زمان مشخصی رمز عبور خود را عوض کنید چرا که این کار باعث بالا رفتن چندینبرابر امنیت پاسورد شما خواهد شد.

 

گام چهارم : به بازبینی حساب های خود بپردازید .

هر چند وقت به حساب کاربری خود سری بزنید و اگر رمز عبور شما به مشکل برخورد سریعا به پیگیری آن بپردازید.همچنین هر سال یا مدتی کمتر از آن گزارش کارت اعتباری خود را مشاهده کنید.

 

گام پنجم : محافظت از خود .

شاید بتوان گفت بهترین راه برای حفاظت از پاسورد و دیگر موارد مهم امنیت خود باشد.میتوان با نصب یک برنامه ی آنتی ویروس بروز شده از امنیت بهتری برخوردار بود.این نکته را نیز به خاطر بسپارید که هکرها می توانند با برخی از برنامه های مخرب به کامپیوتر شما نفوذ کرده و اطلاعات مهم شما را به سرقت ببرند.

 

Password-Security1

 

در کل  کارهایی که میتوان برای حفظ رمز عبور خود انجام داد :

  1.  از دسترسی افراد نامطمئن به کامپیوتر خود جلوگیری کنید.
  2. حداقل کاری که میتوان انجام داد آن است که سیسنم خود را با یک سی دی یا فلاپی راه اندازی کنید و محیط بایوس سیستم خود را با رمز عبور محافظت کنید.
  3. همیشه از کلمات عبور پیچیده استفاده کنید تا زمان تشخیص آن بیشتر باشد.
  4. مکانیزم LM Hash را غیر فعال کنید.
  5. نام های حساب کاربری  مدیر و مهمان را حتما تغییر داده و  رمزهای عبورشان را عوض کنید.
  6. اگر به حساب مهمان نیاز ندارید آن را غیر فعال کنید

 

بر اساس مقاله ای از zdnet.com

مترجم : حامد زاهدی

 

 

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید