یک مدعی ارزشمند | نقد و بررسی LG G4 - تکفارس 
یک مدعی ارزشمند | نقد و بررسی LG G4 - تکفارس 

یک مدعی ارزشمند | نقد و بررسی LG G4

محمدرضا قدمگاهی
۲۹ تیر ۱۳۹۴ - 16:59
یک مدعی ارزشمند | نقد و بررسی LG G4 - تکفارس 

سرانجام ال‌جی پرچمدار جدید خود را منتشر ساخت. این پرچمدار، یعنی LG G4 غول کره ای، توانسته با صفحه نمایش باکیفیت ۱۴۴۰p خود، یک باتری عالی، جنس بدنه به همراه چرم طبیعی و یا پلاستیک باکیفیت، رابط کاربری کم نظیر، رضایت مشتریان را به خود جلب کند و برای فبلت دوستان نوید خوشی باشد. البته این را بگوییم که از این زیبای چرمی نمی‌توان سیستم Autofocus و دوربین قوق العاده آنرا چشم پوشی کرد.

در نگاه اول شاید بسیار شبیه به نسخه پیشین و برادر دیرین خود یعنی G3 به نظر برسد، اما اشتباه میکنید، چون LG G4 چه از لحاظ باطنی و چه از لحاظ ظاهری پیشرفت های چشمگیری داشته است. تلاش ال‌جی برای پیدا کردن راهی برای نشان دادن آخرین پرچمدار خود و عرضه سالانه آن، واقعا ستودنی به نظر میرسد.

زیبای قدرتمند: معرفی گوشی

LG در این نسخه از پرچمدار سری G خود، بیشتر بر روی دوربین آن و بهبود کیفیت سنسور ها مانور داده است، که البته تلاش ها و بهبود های آن به ثمر رسیده و تست هایی که از دوربین و سیستم فوق العاده autofocus به دست رسیده، نشان دهنده قدرت سنسور ۱۶مگاپیکسلی این اسمارت فون است. سنسور دوربین این گوشی Wide بوده و میتواند تصویر هایی با ابعاد ۴K برداشت کند. ناگفته نماند که دوربین سلفی (Selfie) این گوشی هوشمند به ۸-مگاپیکسل ارتقا یافته است.

اگرچه ال‌جی بیشتر تمرکز خود را بر روی دوربین عکسبرداری این گوشی هوشمند گذاشته است، اما از درون دستگاه و قلب تپنده آن نیز چشم پوشی نکرده و مغز اصلی این اسمارت فون توسط یک SnapDragon 808 کنترل میشود که ال‌جی اینبار این پردازنده قدرتمند را به نسخه ۸۱۰ از همین پردازنده، که چندی پیش در LG Flex 2 شاهد آن بودیم، ترجیح و ارجحیت داده است. صفحه نمایش این گوشی نیز از نوع QHD و ۱۴۴۰P کیفیت تصویر از نوع Quantom IPS  با ابعاد ۵.۵-اینچ میباشد.

در پشت گوشی شاهد یک قاب چرمی با کیفیت هستیم و اگر آنرا باز کنیم شاهد یک باتری قدرتمند هستیم و زیر باتری یک اسلات microSD می‌بینیم. در ادامه با تکفارس همراه باشید تا به نقد و بررسی این تلفن هوشمند قدرتمند بپردازیم.

 

 

 

G4C-2

 

زیبایی زیبا | بررسی کلی طراحی

 

بدنه گوشی ارتقای زیادی نسبت به بدنه فلزی که در LG G3 شاهد آن بودیم، داشته است. بدنه این گوشی مانند Flex 2 خمیده نیست، اما ما در پشت بدنه و در قسمت قاب چرمی / پلاستیکی شاهد یک منحنی و قاب Curved هستیم. اگر کمی با دقت به قسمت پشت بدنه ی گوشی نگاه بیاندازیم، متوجه شباهت بسیار زیاد آن به LG Flex 2 خواهیم شد و حتی ممکن است این دو برادر الکترونیکی را با هم اشتباه بگیریم.

جنس پشتی بدنه این گوشی نیز دیگر آن فلز مصنوعی که در G3 شاهد آن بودیم نیست و دارای دو نسخه پلاستیکی با رنگ های متنوع و یک نسخه چرمی با چهار رنگ مختلف میباشد. چرم استفاده شده در نسخه چرمی آن، از چرمی طبیعی گاو بوده و صحت آن نیز تایید شده است. نسخه پلاستیکی این بدنه در ۲ رنگ سفید کرمی، خاکستری-فلزی بوده و نسخه چرمی آن نیز در دو رنگ مشکی و قهوه ای روشن عرضه شده است.

G4C-27یکی از خوبی ها یا شاید هم ضعف های جنس بدنه این گوشی آن است که اگر شما این گوشی را در دست شخصی ببینید به پلاستیکی بودن جنس بدنه آن پی خواهید برد. اگرچه امروزه بسیاری از شرکت های بزرگ مانند اپل و سامسونگ گوشی های خود را با جنس بدنه آلمینیومی عرضه میکنند و معمولا نیز گوشی های پرچمدار فلزی هستند، اما G4 از این قاعده مستثنی است و شاید برای برخی افراد جذاب تر از جنس فلزی به نظر برسد!. البته کسانی که بدنه پلاستیکی را برای گوشی خود نمیپذیرند، میتوانند با پرداخت کمی پول بیشتر، نسخه چرمی را از آن خود کنند. نسخه چرمی شامل دو رنگ مشکی-قهوه ای بوده و حالت Skin-Texture به خود گرفته است که میتواند با کیف دستی شما همخوانی کند. البته نسخه چرمی این گوشی آن قدر ها هم جوان پسند نیست!.

 

 

 

G4S-9G4C-8G4S-7

 

 

 

دکمه هایی در پشت بدنه دستگاه دیده میشود که ال جی برای راحتی در دست بودن اینکار را انجام داده است. البته اگر به سری های قبلی گوشی های پرچمدار ال‌جی نیز بازگردیم شاهد این دکمه ها هستیم. این دکمه ها وظیفه تنظیم صدا و ولیوم به علاوه نقش شاتر برای عکس های سلفی را دارند. خیلی ها از این دکمه ها ناراضی هستند ولی ما از وجود آنها احساس ناراحتی نکردیم و به نظر ما هیچ آسیبی به ظاهر و Handle گوشی نخواهد زد.

G4C-10

 

 

 

 

به جلوی گوشی میرسیم. پنل نمایشگر و حاشیه ها زیبایی خاص خود را دارند. لبه های پرچمدار جدید LG از پلاستیک ساخته شده اند، چیزی که امروزه در اکثر گوشی های هوشند رایج است. به قسمت بالای نمایشگر میرسیم و یک LED کوچک میبینیم. این LED زمانی به درد شما میخورد که میخواهید کانال تلویزیون خود را عوض کنید و این LED به منظور صاتع کردن پرتوی فروسرخ ساخته در بالای نمایشگر قرار گرفته است و قابلیت Remote control را شامل میشود. در همان نزدیکی و قسمت بالایی گوشی یک پورت micro-USB و یک جک ۳.۵۵mm مشاهده میشود.

وقتی به بدنه گوشی نگاه میاندازیم، جذاب به نظر میرسد. یک سطح کاملا صاف برای نمایشگر و خم شدن ناگهان پشت گوشی که به زیبایی آن می افزاید. همانطور که در اخبار نیز گفته شد اینبار گوشی جدید ال‌جی ۱۰.۶mm از طراحی نیاکان خود، ضخیم تر است و نه تنها گوشی زشت نشده، بلکه بر زیبایی آن نیز افزوده است.

قاب پشتی گوشی نیز قابل باز شدن است و اگر باز شود یک باتری ۳,۰۰۰mAh و یک پورت سیم کارت میکرو به علاوه یک micro-SD مشاهده می‌شود.

 

G4S-4G4C-5

 

به سادگی آب نوشیدن | نرم افزار

LG خود را در عرصه نرم افزار تلفن هوشمند نیز ثابت کرده است. این شرکت کره ای با انتشار آپدیتی برای گوشی های هوشمند نسل قبل خود، در سرعت عمل آن ها تاثیر شگرفی بخشید و از آن موقع در میان شرکت های موبایل، از نظر نرم افزاری زبان زد شد.

حال نوبت به G4 رسیده است. این گوشی دارای آخرین نسخه آندروید در زمان انتشار خودش، یعنی Android 5.0.1 Lolilop یا همان آبنبات چوبی است و رابط کاربری انحصاری LG بر روی آن نیز نصب شده است. نسل قبل این پرچمدار دارای آندروید ۴.۴ کیت کت بود و به محض انتشار آپدیت آندروید ۵ از سوی گوگل G3 نیز بروزرسانی شد. بسیاری از ویژگی های نرم افزاری گوشی G4 شبیه G3 است و متاسفانه فرق زیادی در رابط کاربری آن دیده نشده است، جز تغییراتی اندکی که تاثیری در سرعت کار با آن ندارد، اما با این حال باز هم سریع به نظر میرسد.

G4Software-1

 

رنگبندی رابط کاربری نیز تغییراتی داشته است. ما در نوار Nofiction تغییرات رنگبندی میبینیم و در رنگ آمیزی منو های پیشفرض نیز تغییراتی داده شده است. مرورگر پیش فرض این اسمارت فون، گوگل کروم، ساخته ی شرکت گوگل، میباشد و به خوبی از پس اینترنت گردی شما برمیاید. شما با این مرورگر به راحتی میتوانید تمامی فرمت فیلمها را مشاهده کنید، دانلود کنید، از پشتیبانی Java نیز لذت ببرید و به وسیله آن به بازی آنلاین تحت وب بپردازید.

LG ابزارک های انحصاری خود را در آندروید این گوشی گنجانده است و ما شاهد ابزارک هایی برای سهولت در امر ارسال SMS, Email و یا دسترسی به آب و هوا و از همه مهمتر اخبار مهم روز که البته فعلا در ایران کاربردی ندارند.

اگرچه G4 فاقد تکنولوژی Fingerprint میباشد، اما از آن مهمتر قابلیت Knocked-Lock را دارا میباشد. در قابلیت Knocked-lock، شما با ضربه انگشت خود تنها برروی نمایشگر میتوانید قفل آن را باز کنید، که این خود به انجام کار های روزانه کمک شایانی خواهد کرد. این قابلیت نیز بسیار زیاد به کثیف نشدن صفحه نمایش و از بین رفتن دردسر های باز کردن با اثر انگشت و یا کشیدن الگو کمک میکند.

دستیار Smart Bulletin هم که کنار دکمه Home است بسیار کمک میکند تا شما از آخرین وضعیت گوشی خود، دسترسی آسان به SMS ها, دسترسی آسان به اپ های مهم را به شما می دهد. مثلا شما اگر نیاز فوری به ماشین حساب داشته باشید، دیگر نیاز نیست که به دنبال آن بگردید و آنرا از بین خروار ها اپلیکیشن به بیرون بکشید، به راحتی و با ۱ الی ۳ کلیک ساده به میتوانید به آن دسترسی پیدا کنید. یا اگر تماس اورزانسی و اضطراری دارید به راحتی میتوانید به قسمت Phone مراجعه کنید.

G4Software-3G4Software-2

Smart Notice نیز بر روی گوشی وجود دارد که با استفاده از آن میتوانید از آخرین وضعیت آب و هوا و ساعت مطلع شوید یا ببینید که چند پیامک به شما ارسال شده و حتی زمان آنهارا نیز چک کنید. البته تا وقتی که نوار Nofiction وجود دارد Smart Notice یک ابزارک بیهوده است، برای همین اگر حذف شود بهتر است. ویژگی های نرم افزاری که در LG دیده میشود، اغلب تکراری بوده و قبلا آنها را در G3 دیده ایم. متاسفانه LG بر روی قسمت نرم افزاری تمرکز نکرده است و یک رابط کاربری نیمه-تکراری بر روی پرچمدار خود قرار داده است.

قلب تپنده | سخت افزار

پرچمدار قبلی ال جی یعنی همان Flex 2، از یک پردازنده ۸۱۰ SoC ساخته شرکت کوالکام، قدرت میگرفت. استفاده از این پردازنده نسبتا قوی برای یک پرچمدار نظر خیلی ها را برانگیخت. شاید دلیل آن کم آوردن پردازنده مذکور پس از چند دقیقه در اجرای برنامه های سنگین بود، یعنی همان مشکلی که در M9 ساخته ی شرکت HTC شاهدش بودیم.

پردازنده به کار رفته در G4 به ۸۰۸ SoC ارتقا یافت و شاید نظر کسانی که در مورد پرچمدار قبلی انتقاد کرده بودند، نظرشان برگشت. بسیاری از ویژگی های ۸۰۸ شبیه ۸۱۰ است، اما به جای اینکه از ۶ هسته قدرت بگیرد، اینبار ۸ هسته به کمک این پردازنده آمده اند و به خوبی میتوانند پشت برنامه ها و بازی های سنگین و گشت و گذار در اینترنت را به خاک بمالند. پردازنده اصلی این گوشی از یک dual-core ARM Cortex-A57 با سرعت پردازش ۱.۸۲Ghz و به علاوه دو عدد Quad-core Cortex-A53 با سرعت پردازش ۱.۴۴Ghz تشکیل شده است. پردازنده G4 بر روی کاغذ با پردازنده استفاده شده در Galaxy S6 یعنی Exynos 7420 برابری میکند و در بعضی مواقع از پردازنده پرچمدار سامسونگ سریع تر به نظر میرسد.

در پردازنده این گوشی A57 برای پردازش ورودی های سنگین و A53 به عنوان یک کمکی برای پردازش ورودی و خروجی های سبک تر طراحی شده است. کوالکام به عنوان پردازشگر گرافیکی این گوشی هوشمند Adreno 418 را به جای نسخه ۴۳۰ از همین GPU را قرار داده است، که در اجرای تست های سنگین بازی های گرافیکی برای آن مشکلی پیش نیامد. پروسسور های این تلفن هوشمند تا ۹۳۳Mhz اولکلاک شده اند و تا ۱۴.۳GB/s پهنای باند دارند، که این یکی از ضعف های ۸۰۸ در برابر ۸۱۰ است; زیرا پهنای باند کمتری را شاهد هستیم.

این گوشی دارای شبکه وای-فای Wi-Fi 802.11a/b/g/n/ac بر روی ۲.۰ تا ۵.۰ گیگاهرتز سرعت است. رم این گوشی ۳GB میباشد و به خوبی کار انتقال اطلاعات را انجام میدهد. حافظه داخلی این گوشی به وسیله microSD تا ۱۲۸GB ارتقا میابد.

G4Chart-1

 

عکسبردار خبره | دوربین

دوربین  LG G4 دارای یک سنسور ۱۶-مگاپیکسلی ساخته ی شرکت سونی و از نوع مدل IMX234 CMOS میباشد. نقطه کانونی عدسی این سنسور ۱.۸دیوپتر میباشد. ابعاد عکس های ذخیره شده با این گوشی ۵۳۱۲ در ۲۹۸۸ بوده و دارای ۱۶:۹ aspect ratio است. دوربین جلوی این اسمارت فون نیز ۸-مگاپیکسل است و میتواند برای سلفی گیران نوید خوبی دهد. ابعاد عکس های سلفی ۳۲۶۴ در ۲۴۴۸ است و ۴:۳ aspect ratio را دارا میباشد.

نمونه عکس های گرفته شده با دوربین G4:

G4CameraF-6 G4CameraF-8 G4CameraF-11

 

سخن آخر

اگر الان در سدد خرید یک گوشی باارزش و باکلاس هستید، G4 میتواند برای شما انتخاب خوبی باشد. این تلفن همراه با جنس بدنه چرمی که دارد میتواند برای یک مدیرعامل و یا نسخه ای از آن که جنس پلاستیکی دارد، میتواند برای نوجوانان و جوانان مورد خوبی باشد. اگر از ما میپرسید که آیا ارزش خرید دارد، باید بگوییم که انتخاب تلفن همراه یک انتخاب شخصی است، اما اگر به دنبال یک گوشی هوشمند با ظاهر متفاوت و سنگین هستید، G4 مورد خوبیست.

نکات مثبت: جنس قوق العاده بدنه جرمی – سبک بودن نسبت به اندازه – دوربین عالی – باتری قوی

نکات منفی: ضعیف بودن ۸۰۸ SoC روی کاغذ – رابط کاربری تکراری

قیمت در بازار ایران (۲۹ تیر ۹۴): ۱,۷۸۰,۰۰۰تومان

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

  • AliTech گفت:

    پست جالبی بود !
    خسته نباشید اقای قدمگاهی!
    lg g4 گوشیه خیلی خوبیه ولی فقط در نگاه اول خب به نظر میاد!
    تنها مشکل من با الجی صفحه نمایش و دوربینش و طراحیش بود که با انتشار این گوشی دوربینش منو متقاعد کردش !
    هنوز جا برای بهتر شدن داره این گوشی !
    ولی امروزه از نظر من اس۶ خیلی سرتر و باکلاس تر هستش نسبت به قیمتش که الان تو بازار ۱۶۰۰ تومن هستش!
    اس۶ برتره چون سامسونگه!
    NEXT IS NOW :yes: :yes: