جزئیات معماری Xbox One – مقصد بعدی بازی - تکفارس 
جزئیات معماری Xbox One – مقصد بعدی بازی - تکفارس 

جزئیات معماری Xbox One – مقصد بعدی بازی

میلاد کرمانشاهی
۵ شهریور ۱۳۹۲ - 14:18
جزئیات معماری Xbox One – مقصد بعدی بازی - تکفارس 

تا به کنون دو شرکت مایکروسافت و سونی سرپوش محکمی روی اطلاعات مربوط به معماری دو کنسول نسل بعد خود گذاشته بودند تا مبادا چیزی لو برود! ولی در کنفرانس Hot Chip امسال بالاخره مایکروسافت لب به سخن گشود و معماری Xbox One با ۵ میلیارد ترانزیستور را معرفی کرد.

با معماری کنسول مایکروسافت آشنا شوید

این معماری جدید متشکل از SoC اصلی می باشد که شرکت TSMC براساس طرح ۲۸ نانومتری HPM آن را ساخته است. قطعه دای واحد پردازشی شتاب یافته یا همان APU این کنسول مساحتی بالغ بر ۳۶۳ میلی متر مربع دارد که در مقایسه با چیپست گرافیک اعظم Tahiti (همان HD 7970) که ۳۸۹ میلی متر مربع مساحت دارد، کمی کوچکتر است ولی در نوع خود واقعا بزرگ است! زیر این کاور کوچک، ۵ میلیارد ترانزیستور به همراه ۴۷ مگابایت حافظه آنبرد جاسازی شده است و توان مصرفی آن کاهش ۲.۵ درصدی را تجربه کرده است.

a1

قابلیت های کلیدی معماری Xbox One

۱- ۸ هسته جگوار

۲- ۱.۳۱ ترافلاپ کارایی کل

۳- ۵ میلیارد ترانزیستور

۴- ۳۲ مگابایت eSRAM

۵- ۸ گیگابایت حافظه DDR3

۶- ۸ گیگابایت حافظه فلش

۷- ۱۵ پردازنده Special Purpose

۸- ۴ پردازنده فرمان (دو تا محاسبه – دو تا گرافیک)

۹- SHAPE offloads

۱۰- ارتباط حافظه بین هسته های CPU و واحد GPU (احتمالا همان فناوری hUMA)

۱۱- پردازشگر صوتی سفارشی و طراحی شده توسط مایکروسافت که یک هسته از پردازنده را درگیر می کند.

۱۲- بیشینه پهنای باند ۶۸ گیگابایت بر ثانیه که مربوط به حافظه DDR3 می باشد.

۱۳- بیشینه پهنای باند ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه که مربوط به eSRAM می باشد.

a2

معماری Xbox One به گونه ای طراحی شده است که پردازش کافی را در بازی های روز به دارندگان این کنسول ارائه دهد. با ۸ هسته جگوار و واحد گرافیکی مجهز به معماری GCN، کنسول مایکروسافت توان پردازشی بالغ بر ۱.۳۱ ترافلاپ ارائه می کند که نسبت به PlayStation 4 که ۱.۸۴ ترافلاپ توان محاسباتی دارد، به شکل قابل توجهی پایین تر است. دلیل این اختلاف کارایی GPU این کنسول می باشد که ضعیف تر است PS4 است. در حالی که معماری گرافیکی این دو کنسول یکی است، Xbox One فقط از ۷۶۸ واحد استریم استفاده می کند. این در شرایطی است که GPU کنسول رقیب مجهز به ۱۱۵۲ واحد استریم می باشد. علاوه بر آن حافظه GDDR5 کنسول PS4 پردازش گرافیک را سریعتر از حافظه DDR3 کنسول مایکروسافت انجام می دهد. با این که سونی هنوز جزئیات معماری خود را افشا نکرده است ولی بدیهی است که SoC این کنسول بزرگتر بوده و کارایی بالاتری دارد.

به معماری Xbox One بر میگردیم. سرزنش بس است!

SoC مستقیما به ۸ گیگابایت رم متصل شده است و کنترلرهای آنبرد دو پورت HDMI و Gigabit Ethernet را در اختیارمان قرار می دهد. SoC هم چنین به چیپست پل جنوبی (Southbridge PCH) دسترسی دارد. این چیپست پورت های بیشتری نظیر دو عدد پورت Wi-Fi، پورت ورودی HDMI، پورت USB (برای کینکت)، دو عدد پورت SATA II (برای درایور بلوری و ۵۰۰ گیگابایت هارد دیسک) و ۸ گیگابایت چیپست NAND فلش eMMC 4.5 برای صدا می باشد. این چیپست بر اساس طرح خود مایکروسافت طراحی شده و مجهز به دو هسته وکتور ۱۲۸ بیتی SIMD FP با ۱۵.۴ گیگافلاپ پردازش نقاط شناور می باشد. کارایی موتور سخت افزار مخصوص آن هم به ۱۸ گیگا OPS می رسد.

a3

گرافیک هیجان انگیزترین بخش معماری Xbox One می باشد که در بالا مختصرا به آن اشاره کردیم. طب اطلاعات منتشر شده Xbox One از DirectC 11.1 به طور کامل پشتیبانی می کند و توان پردازش گرافیک ۱.۳۱ ترافلاپی آن نسبت به رقم ۱.۲۳ که پیشتر مطرح شده بود یک گام به جلو محسوب می شود. این افزایش کارایی به لطف افزایش ۵۰ مگاهرتزی فرکانس هسته گرافیک صورت گرفته است که چند هفته پیش انجام شد. توان محاسباتی آن ۱.۷۱ GPremitive بر ثانیه بوده و توان پردازش بافت آن، ۴۱ گیگاتکسل بر ثانیه می باشد. آین GPU به سه مدل رم دسترسی دارد. DRAM اصلی با ۶۸ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند (که به دو حالت کش CPU و کش جدا از CPU تقسیم می شود) و ۳۲ مگابایت eSRAM با پهنای باند ۲۰۴ گیگابایت بر ثانیه، سه حالت رمی محسوب می شود که با GPU جفت شده اند. این بدین معنی است که Xbox One از یک مسیر دو طرفه حافظه برای GPU و CPU بهره می برد که مشابه فناوری hUMA در PS4 می باشد که پیشتر مطرح شد.

این برای امروز کافی است. منتظر اخبار بیشتری از Xbox One و PS4 باشید.

مطالب مرتبط سایت

نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.